Propellerads
Propellerads

KUALA LUMPUR, 4 Mei 2016: Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan menggantikan mekanisme penetapan harga minyak



KUALA LUMPUR, 4 Mei 2016:

Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan untuk menggantikan mekanisme apungan terurus dengan sistem apungan bebas untuk menetapkan petrol dan diesel runcit harga, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Chua Tee Yong.

Satu sistem apungan bebas boleh memberi manfaat kepada pengguna dengan memperkenalkan persaingan di kalangan pengusaha stesen minyak, walaupun kajian yang lebih terperinci diperlukan sebelum keputusan muktamad dibuat, katanya.

"Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan melaksanakan sistem apungan bebas untuk menggantikan kaedah apungan terurus semasa, tetapi ia tidak memutuskan sama ada harga minyak akan ditentukan setiap hari, mingguan atau dua minggu sekali," katanya pada persidangan Dewan Negara di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Senator Datuk Mohd Suhaimi Abdullah, yang ingin tahu sama ada kerajaan akan mengikuti contoh beberapa negara dalam melaksanakan mekanisme apungan bebas di tengah-tengah harga minyak mentah global yang tidak menentu.

Chua berkata di bawah mekanisme apungan terurus ini, RON 95 dan diesel tidak termasuk di bawah Cukai Barang dan dan harga mereka adalah lebih rendah daripada di negara-negara jiran.
Ketika menjawab soalan asal, Chua berkata kerajaan akan meneruskan sistem apungan terurus beroperasi sejak 1 Dis 2014 untuk menetapkan harga runcit petrol RON95 dan diesel.
"Di bawah mekanisme ini, harga runcit petrol RON95 dan diesel adalah berdasarkan harga purata dunia minyak mentah pada bulan sebelumnya, jadi jika harga minyak global jatuh, harga minyak petrol petrol RON95 dan diesel di negara ini akan turun sepadan , dan begitu juga sebaliknya."
Untuk bulan ini, harga runcit petrol RON95, RON petrol 97 dan diesel dikekalkan pada harga bulan lepas sebanyak RM1.70, RM2.05 dan RM1.55 masing-masing seliter.

0 Response to "KUALA LUMPUR, 4 Mei 2016: Kerajaan sedang mengkaji kemungkinan menggantikan mekanisme penetapan harga minyak"

Post a Comment