Propellerads
Propellerads

"Body Wrap" - Kenderaan Persendirian akan Dikenakan Saman - JPJ




Undang-undang di mata pihak berkuasa tetap salah jika tidak isytiharkan warna baru atau pelekat badan penuh yang memberikan kereta warna baru dan cantik, sama ada gloss , matte atau Carbon Fiber sticker. Ini kerana menimbulkan banyak persoalan kepada pengarah jabatan kejuruteraan automotif JPJ, Datuk Mohamad Dalib.



Musim pelekat badan penuh yang memberikan kereta warna baru dan cantik, sama ada gloss atau matte. Carbon Fiber sticker memberi kereta yg agak garang, dan seni airbrushed. Musim yang tidak pernah ada penghujung...




Ini tentang undang-undang, dengan syarat warna yang baru perlu diisytiharkan ke JPJ. "Perkara pertama yang perlu ialah: kenderaan ini diisytiharkan (kepada JPJ) selepas perubahan warna? Setiap perubahan ke atas kenderaan perlu dilaporkan kepada pejabat JPJ yang terdekat dalam masa tujuh hari. Jika ia diisytiharkan, tidak kira apa warna.


Bagaimana Cara Untuk Mendapat Kelulusan dari JPJ, Sila Baca Lampiran dibawah

PANDUAN MENDAPAT KELULUSAN CARA TUKAR WARNA KENDERAAN DI JPJ:
  1. Sila warnakan atau cat kereta/kenderaan anda terlebih dahulu. Penting! Warna kereta anda mesti tidak boleh lebih daripada dua (2) warna.
  2. Selepas kenderaan anda siap diwarnakan/dicat, bawalah kereta anda itu ke JPJ yang berhampiran untuk mendapat kelulusan tukar warna.
  3. Ambil borang JPJ K8 (pindaan butir-butir kenderaan) dan isi butiran yang diperlukan. Selepas itu, sila serahkan kepada pegawai/staff yang bertugas
  4. Pegawai berkenaan akan melihat cat atau warna kereta (kenderaan) anda untuk tujuan pengesahan
  5. Jika lulus, pegawai yang bertugas akan membatalkan warna asal kereta (kenderaan) anda dalam geran (JPJ K2) dan diupdate dalam sistem komputer dengan warna baru kereta anda dan last sekali cop lulus JPJ (Jabatan Pengangkutan Jalan)


Berapa bayaran untuk tukar warna kenderaan di JPJ?
(Tiada bayaran dikenakan untuk urusan pertukaran warna kenderaan di JPJ)







Jika warna kereta itu berwarna-warni, warna mana harus pemilik mengisytiharkan?

Yang penting adalah untuk menentukan warna paling banyak, sebagai salah satu contoh: meliputi 60% daripada badan kereta. Setiap kali sebuah kereta "Menukar Colour", ia perlu diisytiharkan kepada JPJ. Matte dan krom balutan, tetapi ada satu persoalan sama ada kedua adalah selamat, seperti apabila cahaya matahari mencerminkan luar permukaan.




Jika pemilik gagal untuk mengisytiharkan warna baru keretanya?

Menurut Mohamad Dalib, ini adalah haram dan hanya akan menyusahkan pemilik kenderaan itu sendiri. "Sebagai contoh, jika kereta anda mendapat saman AES dan warna kereta anda berbeza daripada warna yang disenaraikan dalam rekod JPJ, anda akan menunggu untuk dua saman -. Satu untuk memandu laju dan satu lagi untuk menukar warna kereta anda tanpa kebenaran"

Satu lagi masalah yang berpotensi adalah dengan insurans. "Jika kereta yang masuk ke dalam kemalangan, dan syarikat insurans mendapati bahawa warna kereta adalah berbeza dari warna asal, ada kemungkinan besar bahawa ia tidak akan menanggung kos yang terlibat,"

Bagi memudahkan anda sebagai pemilik kenderaan isytiharkan warna baru dan dapatkan kebenaran dari JPJ terlebih dahulu. Jika sudah mendapat kelulusan teruskan dengan niat anda dan memandu dalam keadaan selamat tanpa perlu risau tentang saman dan jika apa-apa berlaku mudah buat tuntutan claim dengan insurance.

0 Response to " "Body Wrap" - Kenderaan Persendirian akan Dikenakan Saman - JPJ"

Post a Comment